Scouting Bennekom

Derde klasse

THEMA: “Kennismaken, regels en gewoontes”Scouts SN samenleving II Derde klasse

Uitdagende Scoutingtechnieken

Kampeertechnieken
1. Persoonlijke bagage samenstellen en inpakken.
2. Minimaal 2 nachten met Vendel of ronde gekampeerd hebben.
3. Met ronde tent opzetten, afbreken en inpakken.
Hakken, snijden, zagen
1. Veilig om kunnen gaan met (zak-)mes.
2. Demonstreer hoe je een tak doorzaagt, dit veilig kunnen doen.
3. Weten hoe je een bijl veilig vasthoudt, mee loopt en door geeft.
Pionieren en schiemannen
1. Met je ronde een klein pionierobject voorbereiden en bouwen. (bijv. keuken, vlot of HUDO)
2. Kruissjorring en achtvormige sjorring maken.
3. Platte knoop, mastworp en timmersteek kunnen leggen.
4. Verantwoordelijk omgaan met pionierhout en andere materialen.
5. Touw kunnen opschieten.
Hiken
1. Minimaal 1 wandeling/hike hebben gemaakt van 15 km.
2. Minimaal 2 hikes hebben gelopen met je ronde.
3. Acht windstreken en bijbehorende graden kennen.
4. Kruispuntenroute, ogenroute en strippenkaart kunnen volgen.
5. Jezelf voorbereiden op een hike en weten wat hierbij belangrijk is.
Stoken en koken
1. Stookhout voor een kookvuur samenstellen en weten wat
hierbij belangrijk is.
2. Driegangenmaaltijd met je ronde bereiden en de tafel aankleden.
3. De drie elementen van de branddriehoek kennen.

Veilig en Gezond
1. (Persoonlijke- )Hygiëne (bij het koken) op kamp in acht nemen.
2. Weten hoe je brand voorkomt (tijdens stoken)
3. Weten waar politie, brandweer en ambulance te bereiken zijn/ zich bevinden.
4. Weten wat je moet doen bij brand in (club-)huis.
5. Weten waaruit een gezonde maaltijd bestaat.
6. Weten wat je moet doen bij insectenbeten, brandwonden, schaafwonden en kleine sneetjes.

Sport en Spel
1. Actief meedoen tijdens (begin-)spellen van de opkomst.
2. Zwemdiploma A en B bezitten
3. Laat bij een teamactiviteit (bijv. A- frame lopen) zien dat je goed kunt samenwerken.
4. Doe mee aan een groot (bos-)spel, bijv. tijdens een regio-of groepsactiviteit.

Identiteit
1. Betekenis kennen van St. Jorisdag en Baden Powelldag.
2. Scoutinggebruiken van het Zoeka Vendel kennen.
3. Schrijf een verslagje van een activiteit. Wat vond je er van? Wat heb je geleerd?
4. Kies een gedicht/maak een gedicht dat bij jou past. Waarom past dit gedicht bij jou?

Buitenleven, kies drie activiteiten (zie lijst)
1.
2.
3.

Internationaal, kies twee activiteiten (zie lijst)
1.
2.

Samenleving, kies drie activiteiten. (zie lijst)
1.
2.
3.

Expressie (zie lijst)

Dansen, zingen en muziek maken
1.
Fotograferen en filmen
2.
Grafische technieken en handvaardigheid
3.
Textiele werkvormen
4.
Toneel spelen
5.
Schriftelijke expressie
6.