Scouting Bennekom

Keuzelijsten

Samenleving (kies per klasse 3 activiteiten)
Onder samenleving vallen activiteiten die betrekking hebben op de maatschappij, je eigen omgeving en cultureel erfgoed.
1. Help iemand in jouw omgeving, met bijv. boodschappen doen.
2. Doe mee aan een (geld-)actie voor een goed doel.
3. Bezoek een museum en vertel mondeling over je bezoek.
4. Breng van jouw woonplaats in kaart waar belangrijke punten zijn (op een plattegrond) en teken jouw route van huis naar Scouting. Zijn er ook toeristische trekpleisters in jouw woonplaats?
5. Fotografeer een monument uit jouw woonplaats en bewerk deze op de computer tot een poster. Je vertelt ook het verhaal van het monument in jouw poster.
6. Neem deel aan een maatschappelijke activiteit (buitenspeeldag, herdenkingsdag etc.)
7. Jouw woonplaats heeft een geschiedenis. Zoek uit hoe jouw straatnaam aan zijn naam komt.
8. Neem actief deel aan het overleg voor je ronde-opkomst. Bedenk een idee en help actief bij het organiseren van een programma-onderdeel.
9. Ga in gesprek met één van je ouders en opa/oma. Hoe zag hun jeugd er uit en wat is er verandert? Wat valt jou het meeste op? Wat maakt jouw leven zo anders? Schrijf een verslagje van je gesprek.
10. Leg jezelf een beperking op tijdens (een deel van) de opkomst. Blinddoek jezelf, zet een koptelefoon, je kan niet praten. Welke problemen ervaar je? Bespreek dit met de leiding.
11. Ga naar een samenkomstplaats (bijv. moskee, kerk, synagoge) en vertel over je bezoek aan je ronde/Vendel.
12. Zet met een andere padvindster je in om een maatschappelijke activiteit op te zetten (geld inzamelen, vuilnis rapen, meedoen aan NL DOET etc.)
13. Neem actief deel aan de ereraad. Breng hierin naar voren wat je goed vindt aan de afgelopen opkomsten en vertel ook wat je mist/ graag nog zou willen doen.
14. Neem het voortouw bij het organiseren van een ronde-opkomst. Zorg dat iedereen aan de beurt komt bij het brainstormen en dat de taken goed verdeeld worden.
15. Zoek de lijst van de rechten voor het kind op. Kies er een uit. Maak er een poster over.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………… (vrije keus activiteit, goed te keuren door de leiding)
Internationaal (Voor klasse 3 en 2 kies je 2 activiteiten)
Onder Internationaal vallen activiteiten die betrekking hebben op Scouting wereldwijd, internationale uitwisseling en culturen.
1. Vertel uit welke lagen Scouting Nederland bestaat.
2. Vertel kort over Scouting in een ander land. Zoek informatie hierover op in de bieb of op internet en houd er een presentatie over.
3. Zoek uit wat Fair Trade producten zijn. Welke producten zijn er allemaal in de schappen en wat betekent het logo?
4. Zoek van een land van jouw voorkeur zoveel mogelijk informatie. Denk aan taal, middelen van bestaan, natuur, bijzondere gewoontes, welvaart, toerisme. Stel een kampprogramma op in dit land. Wat zouden we met de padvindsters in dit land gaan doen?
5. Deelnemen aan een landelijke of regionale Scoutingactiviteit.
6. Doe mee aan een internationaal kamp of correspondeer met een scout uit een ander land.
7. Doe mee aan JOTA/JOTI of viering van Wereld Denk Dag.
8. Vertel wat de wereldorganisaties WAGGGS en WOSM doen. Wat organiseren ze voor scouts in de wereld?
9. Doe actief mee aan een intercultureel spel.
10. Bedenk culturen voor het culturenspel. Speel het spel met het Vendel, leid het spel en de nabespreking.
11. Doe actief mee tijdens een landenopkomst en vertel wat je geleerd hebt over dit land.
12. …………………………………………………………………………………………………………………………………………… (vrije keus activiteit, goed te keuren door de leiding)

Buitenleven (Kies per klasse 3 activiteiten)
Onder Buitenleven vallen activiteiten die te maken hebben met buitensport, kennis van plant en dier, milieu, natuurbeheer,weer en sterrenkunde.
1. Doe mee aan een seizoensactiviteit (bijv. paddestoelen zoeken, boswandeling of iets maken voor vogels)
2. Vertel waarom afval scheiden belangrijk is. Wat gebeurt er met gescheiden afval?
3. Maak een poster met 5 dingen die je wel en 5 dingen die je niet mag doen in de natuur.
4. Verschil kennen tussen spar en den.
5. Vijf verschillende bladeren van loofbomen drogen en namen kennen.
6. Flora en faunaverslag schrijven.
7. Survivalbaan met succes afleggen.
8. Primitief onderkomen bouwen en hierin overnachten.
9. Help mee tijdens de nationale Natuurwerkdag.
10. Herken eetbare planten en zaden.
11. Koken uit de natuur. Maak brandnetelsoep of een zelfgeplukte salade.
12. Weten hoe je schade voorkomt aan bomen tijdens activiteiten.
13. Afvalscheiding regelen op kamp.
14. Bouw je eigen weerstation en neem gedurende een week metingen op met dit station. (bijv. hygromoter, barometer, regenmeter, windsnelheidsmeter, windwijzer en zonnewijzer)
15. Loop een nachttocht op de sterren.
16. Ken de basissterrenbeelden (Grote en kleine beer, Orions riem en Wega)
17. Bepaal waar het noorden is aan de hand van de natuur. (sterren, bomen of zonnestand)
18. Herken (regen)luchten. Vertel wat je moet doen bij onweer tijdens de volgende activiteiten: op het water, op de fiets en in de tent.
19. Ga aan de slag met natuurzoekkaarten en ontdekt 10 verschillende planten en dieren in je omgeving. Leg je ontdekkingen vast door het maken van foto’s en verwerk deze tot een poster of verslag.
20. Neem deel aan een wandeling onder leiding van een boswachter.
21. Bezoek een natuurbezoekerscentrum en vertel er over aan het Vendel.
22. …………………………………………………………………………………………………………………………………………… (vrije keus activiteit, goed te keuren door de leiding)

Expressie
Onder Expressie vallen activiteiten die te maken hebben met dansen, zingen, muziek maken, filmen, fotograferen, grafische technieken, handvaardigheid, textiele werkvormen, toneel spelen en schriftelijke expressie.
Dansen, zingen en muziek maken (3e pv: 1 activiteit, 2e pv: 1 activiteit 1e pv: 1 activiteit)
1. Vijf kampvuurliedjes zingen en drie canons zingen.
2. Dansen op eenvoudige muziek naar keuze.
3. Eenvoudig muziekinstrument maken en bespelen.
4. Breng een nummer ten gehore aan het Vendel op het muziekinstrument dat jij speelt.
5. Stel een top 10 van jouw favoriete nummers samen op CD/ online lijst.
6. Maak een hoorspel.
7. Leer het Vendel een nieuw lied of canon.
8. Dans een internationale dans. (bijv. flamenco of volksdans)
9. Begeleid een toneelstuk met achtergrondgeluiden.
10. …………………………………………………………………………………………………………………………………………… (vrije keus activiteit, goed te keuren door de leiding)

Filmen en fotograferen (3e pv: 1 activiteit 1e pv: 1 activiteit)
1. Een fotocollage maken.
2. Animatiefilm maken.
3. Fotostrip maken.
4. Fotoportret van een andere padvindster bewerken op de computer.
5. Fotoreportage maken van een activiteit.
6. Maak een kort promotiefilmpje van je eigen ronde.
7. …………………………………………………………………………………………………………………………………………… (vrije keus activiteit, goed te keuren door de leiding)

Grafische technieken en handvaardigheid (3e pv: 1 activiteit, 2e pv: 1 activiteit 1e pv: 1 activiteit)
1. Logo op T-shirt zeefdrukken of stempelen.
2. Sjablonen maken van jouw rondenaam.
3. Houtwerk inbranden.
4. Leer bewerken / leer branden.
5. Linoleumsnede maken.
6. Hikeverslagomslag maken.
7. Een sieraad maken.
8. Mozaïekschilderij maken.
9. Teken en kleur je eigen mandela.
10. …………………………………………………………………………………………………………………………………………… (vrije keus activiteit, goed te keuren door de leiding)

Textiele werkvormen (3e pv: 1 activiteit 1e pv: 1 activiteit)
1. Naai een insigne op je Scoutfit.
2. Maak van stof een handpop.
3. Kostuum met textielverf versieren.
4. Brei je eigen sjaal.
5. Borduur een logo.
6. ………………………………………………………………………………………………………………………………(vrije keus activiteit, goed te keuren door de leiding)

Toneel spelen (3e pv: 1 activiteit, 2e pv: 1 activiteit 3e pv: 2 activiteit)
1. Een gezicht schminken.
2. Improviserend bewegen op een verhaal.
3. Woorden uitbeelden.
4. Schimmenspel spelen.
5. Improvisatiecabaret opvoeren.
6. Levend standbeeld spelen.
7. Je verkleden tot een andere persoonlijkheid.
8. Emotiespel spelen.
9. Voetentoneel of handpoppentoneel spelen.
10. ………………………………………………………………………………………………………………………………………(vrije keus activiteit, goed te keuren door de leiding)

Schriftelijke expressie (3e pv: 1 activiteit 1e pv: 1 activiteiten)
1. Schrijf een verhaal.
2. Schrijf een gedicht.
3. Schrijf een lied op bestaande melodie.
4. Eigen sketch schrijven.
5. Interview een belangrijk persoon binnen Scouting. Schrijf je interview uit in een lopend verhaal of in een vraag-antwoord model.
6. ………………………………………………………………………………………………………………………………………(vrije keus activiteit, goed te keuren door de leiding)