Eisen 2e Ster

Nederlandse vlag

Weten welke kleuren de Nederlandse vlag heeft. Weten wanneer de vlag moet worden uitgehangen. Weten wanneer de vlag halfstok hangt. Weten wanneer de vlag met wimpel uitgehangen wordt.

Gebruik kompas

Teken de kompasroos met zestien windrichtingen. Schrijf bij elke windrichting het juiste aantal graden. Gebruik de 2e kompashandgreep: een op het kompas ingestelde richting uitzetten in het terrein. Gebruik de 3e kompashandgreep: een richting in het terrein op het kompas instellen (schieten).

Schootsteek

Leg de schootsteek

Kruissjorring

Leg de kruissjorring

Lenigheidsoefeningen

Bedenk tijdens ochtendgymnastiek drie verschillende oefeningen en voer deze uit met de horde. Weten wat wordt bedoeld met een warming-up. Weten wat het verschil is tussen een warming-up en strekoefeningen. Weten in welke volgorde ze worden gedaan.

Verzameling aanleggen

Leg een verzameling aan van minimaal tien verschillende voorwerpen in dezelfde soort.

Gebruik gereedschap

Maak een voorwerp waarbij gebruik wordt gemaakt van gereedschap. Weten hoe het gereedschap veilig moet worden gebruikt. Weten wat wordt bedoeld met de termen: ringsleutel / steeksleutel / klauwhamer / moker / handzaag / spanzaag / kruiskopschroevedraaier / platkopschroevedraaier / combinatietang / waterpomptang.

Voorwerp maken (techniek)

Maak een voorwerp waarbij gereedschap wordt gebruikt. Het voorwerp moet electrisch of mechanisch kunnen werken. Technisch lego voldoet ook. (eigen ontwerp)

Telefoneren

Weten hoe een telefoonboek moet worden gebruikt. Weten wat er wordt bedoeld met netnummers (regio) / 0900 (koop) / 0800 (gratis) / 06 (mobiel) / +31 (0 weglaten-Nederland). Bel en voer een gesprek. Bel en spreek een voicemail in.

Schrijven in logboek

Schrijf in het logboek (in thema). Voorzie het stuk van datum, naam en naam van het programma of thema.

Netheid (Op zomerkamp)

Netheid betreft een compleet uniform. Schone handen en geknipte nagels. Tijdens kamp wordt er inspectie gehouden in de slaapzaal. Tas en slaapplaats worden gecontroleerd.

Teken en de ziekte v. Lyme

Weet wat teken zijn en hoe je de ziekte van Lyme kunt voorkomen.

Brandwond

Een brandwond kan veroorzaakt worden door vuur, maar ook door bijvoorbeeld stoom, hete olie, heet water, elektriciteit, wrijving of chemische stoffen. De ernst van de brandwond hangt af van de hoeveelheid beschadigde huid en de diepte van de wond. Brandwonden op de huid eerst minstens 10 minuten met, bij voorkeur, lauw zachtstromend water of met natte lappen. Ga bij grote brandwonden onder een lauwe douche staan. Trek nooit kleren uit (deze kunnen vastplakken aan de huid)! Bij ernstigere brandwonden, als de huid niet meer intact is, moet je altijd contact opnemen met je arts.

EHBO

Weten wat EHBO betekent: Eerste Hulp Bij Ongevallen. Weten welke vijf punten belangrijk zijn bij het toepassen van EHBO: Let op het gevaar van de situatie voor jezelf, het slachtoffer en omstanders. Ga na wat er gebeurt is, wat mankeert het slachtoffer. Stel het slachtoffer gerust en blijf tegen hem praten. Zorg voor deskundige hulp, bel het alarmnummer. Help het slachtoffer op de plek waar hij ligt of zit.

Thee of Koffie zetten

Koffie of Thee zetten op gas- of elektrisch fornuis of op een vuurtje. Andere warme dranken voldoen ook. Een briefje met handtekening van thuis is ook voldoende.

Afwassen

Vrijwillig afwassen tijdens corvee op kamp of tijdens/na een programma.

Aardappels schillen

Aaardappels schillen tijdens een kookprogramma of op kamp. Een briefje met handtekening van thuis voldoet ook.

Bed opmaken

Bed opmaken tijdens inspectie op kamp. Een briefje met handtekening van thuis voldoet ook.

Natuurstudie

Verricht een natuurstudie en schrijf een verslag. Natuur betreft in Nederland voorkomende flora of fauna. Schrijf een verslag van minimaal twee A4-tjes exclusief plaatjes. Wel moeten minimaal twee plaatjes zijn bijgevoegd. Werk het geheel uit op de computer.

Fiets onderhouden

Plak een band. Weten wat het meest noodzakelijk onderhoud van de fiets is: ketting smeren / banden oppompen / verlichting / remmen / aandraaien van losse onderdelen.

Auto & treinreis uitzoeken

Zoek uit hoe je van punt A (b.v Scouting Bennekom) naar punt B (b.v. Dam in Amsterdam) kunt met het openbaar vervoer of auto.

Stuur een email naar de leiding waarin je uitlegt wat er wordt bedoeld met de volgende velden en hoe je ze gebruikt.

Aan \ To:

Van \ From: