Installatie

Beste Welp en ouders/verzorgers,

Al geruime tijd speel je samen met de andere welpen in de rimboe. Het lijkt ons daarom tijd dat je net als Mowgli officieel in de horde wordt opgenomen. Dit vindt twee keer per jaar plaats tijdens een bijzondere horderaad.

In de Jungle gelden de wetten van de rimboe, die door Baloe de beer aan de jonge wolven worden geleerd. De afspraken voor het samen spelen van de welpen in de horde zijn samengevat in de Welpenwet:

Een Welp speelt samen met

anderen in de Rimboe.

Hij is eerlijk, vriendelijk,

houdt vol en zorgt goed

voor de natuur.

Bij je installatie leg je als nieuwe welp de volgende belofte af:

Ik beloof mijn best te doen

een goede Welp te zijn.

Iedereen te helpen waar ik kan.

En mij te houden aan de welpenwet.

Jullie kunnen op mij rekenen.

De installatie gaat als volgt: je legt net als de leiding je linkerhand op de vlag en met je rechterhand maak je de Welpengroet. Dan zeg je de belofte.

Bij de Welpengroet stellen de wijs- en middelvinger de oren van een wolf voor en vormen de pink en ringvinger met de duim een wolvensnuit. Als je de belofte hebt opgezegd krijg je het installatieteken.

Als je de belofte hebt afgelegd, ben je lid van de horde geworden. Je hebt dan ook beloofd dat je je aan de wet (de regels van de horde) houdt. Natuurlijk ga je niet iets beloven, wat je niet echt meent. Denk daarom goed na wat je belooft en wat die woorden betekenen.

Omdat het feest is als je geïnstalleerd wordt, mogen je ouders, broertjes en/of zusjes, opa en oma hier ook bij aanwezig zijn.

Als je opgenomen wordt in de horde draag je een groene welpenblouse. De welpenblouse is verkrijgbaar bij de Scout-Shop. Je kunt langsgaan bij de dichtstbijzijnde Scout-Shop in Arnhem of online bij de Scout-Shop bestellen op www.scoutshop.nl.

De welpenpet en insignes krijg je als je geïnstalleerd bent via de leiding. Voor de insignes, das, dasring en zakboekje moet je 23,00 euro betalen. De welpenpet is voor 18,00 euro bij de leiding te koop. De voorraad welpenpetten is wel eens op dus vraag hiernaar bij de leiding.

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk alles te weten komen over de rimboe waarin we iedere week weer spannende avonturen beleven. Koop dan tegelijk met je blouse het “Rimboeboek” bij de Scout-Shop. Dit boek staat vol met informatie over de rimboe en wat de welpen er allemaal doen.

Heb je nog vragen dan kun je contact opnemen met een van de leiding of teamleider.

Met vriendelijke groet,

De Welpenleiding.

PS voor de ouders: U kunt een kennismakingsgesprek met de leiding wensen. Misschien omdat u gezellig kennis wilt maken met ons, of omdat u meer wilt weten over scouting en de Welpen.

Dit kan ook als het handig is als wij iets over uw kind weten, in verband met gedrag of gezondheid. Wij komen dan graag een avond langs om kennis te maken en u het een en ander te vertellen over het reilen en zeilen binnen scouting.

Als u een kennismakingsgesprek wilt, kunt u dit aangeven bij een van de leiding, waarna we een afspraak kunnen maken.