Onderlinge Ronde Wedstrijden (ORW)

De ORW wordt elk jaar gehouden om te bepalen wie er naar de Regionale Scoutingwedstrijden (RSW) mogen in Lunteren. Deze vinden meestal plaats in april, kijk voor de datum in de kalender.

Bij deze wedstrijden komen groepen uit de hele regio bijeen die strijden voor een plekje op de Landelijke Scoutingwedstrijden(LSW) in Baarn. De nummers 1 en 2 op de RSW mogen naar de LSW.

De ORW bestaat uit verschillende onderdelen en deze vinden verspreid plaats over 4 of 5 weken.

De onderdelen zijn:

• Thuisopdracht

• Sport en spel

• Uniforminspectie

• Hiken en het maken van een hikeverslag

• Themakoken op kribvuur

• Themapresentatie

• Kampeertechnieken (bijv. tent opzetten of keuken pionieren)

Belangrijke dingen om te weten voor tijdens de ORW:

• Bij elk programmaonderdeel staat precies vermeld hoe laat de start- en begintijd is. Je mag maximaal een half uur van te voren aanwezig zijn, dus niet eerder! (Voor de hike mag je geen minuut eerder aanwezig zijn.)

• Bij de onderdelen koken en themapresentatie openen we in themakleding!

• Je (A)RL zijn een beetje meer ‘de leiding’ tijdens de ORW. Als je dus niet kan, meld je dit ook bij hen, zodat iedereen weet op wie ze kunnen rekenen tijdens de onderdelen. Natuurlijk meld je je ook af bij de leiding.

Puntentelling

De volgende punten zijn er te verdelen.

• Thuisopdracht 50

• Hike 200

• Uniform 25

• Sport en Spel 125

• Koken 250

• Presentatie 200

• Kampeertechnieken 150

Totaal: 1000

Waar zal onder andere op gelet worden? Thema, stijl, samenwerking, teamgeest, inzet, technieken, smaak, hygiëne, netheid, uniform, compleetheid, sfeer. . enz. enz.

Koken

Elk jaar krijgen jullie een opdracht wat jullie moeten koken.

Over het algemeen geldt dat jullie de tafel natuurlijk gezellig aankleden (minimaal met een menukaart) en het eten presenteren aan de leiding.

Budget: Jullie mogen als basisbedrag € 5,- uitgeven, plus €1,- per padvindster uit je ronde. Lever je bonnen in, met naam erop en rekeningnummer bij de leiding.

De leiding zorgt voor kruiden (zout, peper, paprikapoeder, kaneel, suiker, nootmuskaat, oregano, kerriepoeder), en (zonnebloem-)olie.

Neem van huis andere kruiden mee, dit scheelt een hoop geld. Als jullie vragen hebben, bijv. over of we iets wel of niet op Scouting hebben, kan je ons altijd mailen!

Verder geldt natuurlijk dat we er van uit gaan dat jullie zo veel mogelijk verse ingrediënten gebruiken, dus minimaal potjesgebruik. Denk ook om het budget, dus koop geen voorgesneden champignons maar een bakje champignons…

Hiken

De hike wordt gelopen in correct uniform. Zorg er dus voor dat iedereen zijn insignes op de goede plek heeft, das met (compleet) zonnetje, en er netjes en verzorgd bijloopt. Elk moment van de hike kan er inspectie komen.

Wat neem je mee?

Neem een rugzakje mee met daarin: een regenpak, lunchpakket, 1 liter drinken en nog iets anders lekkers om te eten. Zorg er wel voor dat jullie groepje geen spoor van snoeppapiertjes achterlaat.

Elke ronde heeft zes uur de tijd om de hike te lopen en om een hikeverslag te maken.

De volgende rondes worden om bepaalde tijd verwacht, de tijd vind je in de kalender. Let op! Eerder is dus niet toegestaan en na een half uur in Sangam te hebben vertoefd moet er gestart worden.

Jullie hebben het goed gelezen. Er is zes uur tijd om de hike te lopen en het hikeverslag te maken. Neem dus een mooie hikeomslag mee en maak alvast papier waarop je tekeningen/versiering maakt in jouw/het thema. Maak er een creatief stuk van!

De minimale vereiste van een verslag:

• Omslag in thema

• Inhoudsopgave

• Inleiding

• Voorstellen van de ronde

• Hikeverslag

• Opdrachten

• Noodenvelop (dicht of geopend)

Verwerk het thema in zowel je omslag als het hikeverslag. Dit kan je doen door er over te schrijven maar ook door plaatjes erbij te plakken of tekenen. Thema komt niet terug in de opdrachten tenzij dit nadrukkelijk gevraagd wordt.

Elke opdracht werk je uit op een apart wit blaadje en voorzie je van een kader.

Opdrachten werk je uit met potlood en volgens het Scoutinghandboek “Hiken”.

Het geheel is netjes en met de hand geschreven in de correcte taal van het Nederlands.