Wat doe je bij de padvindsters?

Bij de padvindsters doe je elke week iets anders. De leiding, maar soms ook padvindsters zelf, bedenken programma’s die passen binnen de acht activiteitengebieden die Scouting Nederland aanbiedt. Veel van de programma’s die we doen, spelen zich af binnen je ronde (meer over rondes lees je hier).

Acht activiteitengebieden, wat moet ik me daar bij voorstellen?

1. Uitdagende Scoutingtechnieken als koken op vuur, van hout en touw een bouwwerk maken, een tocht lopen met kompas en ingewikkelde routetechnieken en kamperen.

2. Expressie als toneel spelen, dansen, schminken en knutselen.

3. Veilig & Gezond met programma’s als EHBO en veilig leren hakken.

4. Internationaal, dat kan betekenen een buitenlands gerecht koken, meedoen met JOTI of naar het buitenland op kamp.

5. Samenleving, leer je eigen omgeving kennen tijdens een tocht, meehelpen met de Dodenherdenking of de handen uit de mouwen steken voor anderen.

6. Sport &Spel. Een groot bosspel, lompe rugby-sporten, maar ook een quiz of een kaartspel spelen. Weerwolven van Wakkerdam is altijd leuk!

7. Identiteit, jezelf, de groep en Scouting wereldwijd leren kennen.

8. Buitenleven: slapen onder de sterrenhemel of in je zelfgebouwde tent, een survivalbaan afleggen, het bos onderhouden of op zoek gaan naar dierensporen.

Jaarplanning

Het Scoutingseizoen begint na de vakantie en dan zijn er een aantal terugkerende activiteiten:

Overvliegen in september

We zwaaien de oudste padvindsters uit en verwelkomen nieuwe padvindsters van de welpen.

Herfstkamp in oktober/november.

Een kamp van één nacht met alle scouts uit de regio. We gaan op de fiets naar de kamplocatie.

Poolweekend, 1e weekend van februari.

Samen met de verkenners hebben we een nachtdropping en lopen we een winterse hike, meer info vind je hier.

Onderlinge Rondewedstrijden (ORW) in maart.

Vier weken lang strijden de verschillende rondes om de titel beste ronde van het Zoeka Vendel. De winnaar gaat naar de Regionale Scoutingwedstrijden.

Regionale Scoutingwedstrijden (RSW).

Elk jaar gaat een ronde van het Zoeka Vendel naar de Regionale Scoutingwedtrijden (RSW). Tijdens dit weekend nemen alle Scoutinggroepen uit de regio het tegen elkaar op voor de beste regionale ploeg. Onderdelen zijn je eigen kamp opbouwen, themapresentatie houden, koken op kribvuur, sport & spel en hiken. De uitslagen van de afgelopen jaren vind je hier.

Ronde-opkomst, ongeveer 2x in het jaar

Je bedenkt, met je eigen ronde, je programma voor de opkomst.

Zomerkamp

Elk jaar gaan we de eerste week van de zomervakantie op kamp. Dit kamp duurt 8 tot 10 dagen. Eén keer in de vier jaar gaan we naar het buitenland. Nieuwsgierig waar de padvindsters al op kamp zijn geweest, een overzicht vind je hier.

Nog een kamp

Elk jaar organiseert de padvindstersleiding minimaal één extra weekendkamp. Dit kan bij het eigen gebouw zijn, maar ook op een Scoutingterrein ergens in Nederland. Vaak wordt er gelopen met (grote) rugzak of gefietst met bagage. De padvindsters zetten hun eigen tent op of bouwen hun eigen primitieve slaaponderkomen en koken hun eigen eten. Gezellig even een nachtje met alle meiden weg!