Uitrusting

Een nieuwe speltak, nieuwe spullen zeggen wij altijd. Hier wat tips en trucs om het bij de padvindsters zo aangenaam mogelijk te maken!

Reguliere opkomsten

Tijdens de opkomst zijn we veel buiten, ongeacht het weer. Het is fijn als je lekker warm blijft, dus trek in de winter laagjes kleding aan en in de zomer een korte (blauwe) broek. Draag altijd stevige schoenen, zoals bergschoenen of wandelschoenen. Deze schoenen zijn bestand tegen alle weersomstandigheden, activiteiten als hiken, stoken en hakken/zagen en geven steun aan je hele lichaam. Denk tijdens de extreme weersomstandigheden ook aan het meenemen van zonnebrand of regenkleding.

Kampen

Als je overgevlogen bent, krijg je je padvindstersboekje. Hier staat precies in wat je mee moet nemen op een kamp. Voor de aanschaf van sommige spullen volgen hier wat tips. Op kamp gaan bij de padvindsters betekent vaak: rugzak op, lopen, je eigen potje koken en slapen in een tent.

Welke spullen heb je nodig om dit comfortabel mee mee te kunnen maken?

• Een grote rugzak/backpack om je eigen bagage mee te kunnen dragen.

• Een (mummy)slaapzak, om ook in het najaar/winter nog te kunnen kamperen.

• Een comfortabel slaapmatje.

Rugzak

Een padvindster draagt haar eigen bagage tijdens een kamp in een grote rugzak. Maar welke rugzak moet je nu aanschaffen? Het belangrijkste is dat je al je spullen mee kunt dragen en de rugzak goed op jouw lichaam afgesteld kan worden. Een rugzak van een padvindster zal tussen de 45 en 65 liter zijn, afhankelijk van je lichaamslengte. Voor sommige eerstejaars padvindsters (die kleiner/lichter zijn) zal in de winkel vaak een rugzak van 30-40 liter geadviseerd worden, omdat dit beter op de rug past. Afhankelijk van de slaapzak en het matje die de padvindster heeft, moet je dan de afweging maken of je eerst deze rugzak koopt of toch meteen kiest voor een groter model. Een oudere padvindster zal namelijk echt minimaal 45 liter nodig hebben.

Verder is het belangrijk dat je het rugpand kunt verstellen, zodat de tas goed aansluit op je rug en bekken. Een stevige heupband is belangrijk, dit maakt het lopen met de rugzak een stuk comfortabeler. Of de rugzak meerdere vakken heeft of juist maar één groot vak, dat ligt er helemaal aan wat jij prettig vindt.

Een rugzak kan heel erg oplopen in prijs, maar voor een prijs van ongeveer 75 euro heb je al een goede rugzak die geschikt is voor de activiteiten bij de padvindsters. Hier hebben we een aantal modellen met verschillende inhoud tot 100 euro voor je opgezocht:

Meer liters:

Ga altijd voor je eerste rugzak naar een winkel, zodat je kunt passen / voelen hoe een rugzak zit! Kijk ook eens in je kenniskring rond, wellicht heeft iemand nog een rugzak te leen. Vraag anders ook even bij de leiding wat leenmogelijkheden zijn, voor als je niet meteen een rugzak wilt kopen!

Slaapzak

Een mummyslaapzak is de meest gangbare slaapzak bij de padvindsters, omdat wij in alle seizoenen kamperen. Je moet jezelf bij -5 graden ook nog lekker warm kunnen houden. Je kan een slaapzak kopen die geschikt is tot -10 graden, maar je kan een huidige slaapzak ook ‘warmer’ maken met een fleece inlegslaapzak of lakenzak. De slaaptemperatuur is niet alleen belangrijk, maar ook hoeveel je slaapzak weegt en wat de pakmaat is. Hij moet namelijk in die rugzak passen. Houd hier dus ook rekening mee. Laat een slaapzak niet meer dan 1,5-2 kg wegen.

Hier een paar voorbeelden van geschikte slaapzakken:

• Polar extreme 1200 € 64,95, gewicht 1200 gram, comfort temperatuur 3,8 graden te koop bij de ScoutShop.

• Polar extreme 100o € 59,95, gewicht 1000 gram, comfort temperatuur 5,9 graden te koop bij de ScoutShop.

• Ayacucho €79,95, gewicht 1150 gram comfort temperatuur 3 graden, te koop bij de Beversport.

• Vaude Navojo € 85,85, gewicht 1700 gram. Comfort temperatuur: 5 graden. Te koop via Wehkamp.nl.

Slaapmatje

Je slaapt in een tent, dus heb je een goed isolerend matje nodig. Een luchtbed is niet geschikt, trouwens ook veel te zwaar om mee te slepen! Het meest gangbare slaapmatje is een self-inflating matje. Deze matjes blazen zichzelf op, waardoor je extra slaapcomfort hebt. Let bij de aanschaf van een matje ook echt op het pakformaat. Hoe meer comfort, hoe groter het matje is als die opgerold is.

Overige dingen

Er staat nog meer op je inpaklijst. Denk aan:

• bord, mok en bestek (plastic!),

• zitlap om droog te kunnen zitten,

• en een zaklamp.

Je kan je uitrusting zo basic of zo luxe maken als je zelf wilt. Je kan er ook heel veel geld aan uit geven, maar dit hoeft helemaal niet.

Extra? Denk eens aan een koplamp i.p.v. een zaklamp of aan outdoorsandelen, hier kan je goed op wandelen, maar ook wateractiviteiten doen (of in een vies douchehokje staan).

Voor vragen kan je ons altijd bereiken!