3. Zonder pannen maaltijd op houtvuur bereiden.
Bereid – zonder pannen – een maaltijd op houtvuur. Deze maaltijd moet voldoende zijn om een gebruikelijke warme maaltijd te vervangen.
Mogelijkheden:
- Stokbrood, bladbrood, etc.
- Saté, kebab
- Aardappels poffen
- Vis roosteren
- Ei op steen, enz.
- Wild roosteren
4. ¾ Bijl en spanzaag en veiligheidsvoorschriften.
Gebruik ¾ bijl en spanzaag, weet hoe je ze moet onderhouden en ken de veiligheidsvoorschriften.
Zie derde klas 1.
5. Twee van de volgende opdrachten
a. Dagboek vogels en dieren.
Houd een dagboek bij over vogels en andere dieren.
Dit kan ook een huisdier zijn. Periode van bijhouden van het dagboek moet afhankelijk worden gesteld van de leeftijd van de verkenner en de soort van het dier. Foto’s, tekeningen, enz. zijn gewenst.
b. Verzameling bladeren en bloemen.
Verzamel in de omgeving verschillende bladeren en bloemen. Zoek de namen ervan op.
Conform de eis. (zie derde klas 3)
c. Overzicht weersgesteldheid.
Houd een overzicht bij van de gesteldheid van het weer.
Duur tenminste zes weken: dagelijkse waarneming van windrichting, neerslag, minimum- en maximumtemperatuur, windsnelheid, wolkentypes en barometerstand.
Toepassing:
- Weervoorspelling op basis van barometerstanden
- Weervoorspelling op basis van windrichting en –sterkte
- Vergelijking van gegevens met volksspreuken
d. Logboek patrouille
Verzorg het logboek van de patrouille (bijv. gedurende het zomerkamp).
Naast de inhoud moeten ook indeling en vormgeving bij de beoordeling worden betrokken (afhankelijk van leeftijd van de verkenner).
e. Lassowerpen
Demonstreer voor de troep lassowerpen, rope-spinning of yakar-draaien.
Conform de eis.
f. Mozaïek, linoleum snede, plastiek, o.i.d.
Maak een mozaïek, een linoleumsnede, een olieverfschilderij een plastiek o.i.d.
Er moet van worden uitgegaan dat het werkstuk een eigen karakter heeft, dus niet van een voorbeeld is overgenomen.
1. Zeven nachten kamperen met patrouille en troep.
Kampeer zeven nachten (opeenvolgend) met patrouille en/of troep.
Kampeer:
Het opdoen van bredere ervaring bij het kamperen gedurende meer dan één nacht, o.a. t.a.v. persoonlijke hygiëne, het bereiden van maaltijden en het werken met kooktoestellen.
2. Zwemmen.
Zwem vijftig meter. A diploma laten zien.
3. Veiligheidsmaatregelen kennen m.b.t. zwemmen, fietstochten, pionieren, trappersbaan, vuur maken.
Welke veiligheidsmaatregelen moet je nemen bij het zwemmen in open water en in het zwembad, fietstochten met patrouille, pionieren, trappersbaan maken en vuur maken.
Veiligheidsmaatregelen bij:
- Zwemmen: voldoende toezicht aan de kant, bestaande uit ervaren zwemmers, aanwezigheid van reddingslijn of boei en EHBO-materiaal, aandacht voor stromingen, obstakels onder water e.d.
- Fietstochten met patrouille: controleer vooraf de betrouwbaarheid van de fietsen, normale eisen aan de patrouille t.a.v. gedrag in het verkeer en deskundig oppakken van bagage.
- Pionieren: enig juiste toepassing van knopen en sjorringen, controle van het pioniermateriaal, zoals palen, lijnen en blokken, het testen van het pionierobject op betrouwbaarheid, alvorens dit in gebruik te nemen.
- Trappersbaan: zie pionieren.
- Vuur maken: het kiezen van een zodanige plaats voor het vuur, dat schade door brand aan de natuur voorkomen wordt en het op een verantwoorde wijze stoken van vuur. Dus emmer water, brandvrije strook en brandhout weg bij vuur.
4. Twee van de volgende opdrachten:
a. keuze kampterrein voor patrouille of troepkamp.
Weet waarop je moet letten bij het kiezen van een kampterrein voor een patrouille- of troepkamp.
Kiezen van het kampterrein:
- Niet te laag i.v.m. regenval
- Niet onder bomen
- Ruimte en vrijheid voor patrouillekampen
- Goede drinkwatervoorziening
- Een terrein ziet er elk jaargetijde ander uit
b. Kooktoestel aanmaken, hoe te gebruiken, onderhoud.
Maak een kooktoestel aan en vertel iets over het gebruik, het onderhoud en de veiligheidsvoorschriften.
Kooktoestel:
Bij gebruik van een gastoestel, weten hoe een nieuwe gasfles moet worden aangesloten.
Veiligheidsvoorschriften:
Let op brandgevaar, o.a. geen kooktoestel in een tent. Gasfles verwisselen niet bij openvuur en niet in een gesloten ruimte. Verder letten op; of het kook toestel gebruiksklaar is, is de gasslang niet poreus.
c. Menu voor maaltijd en deze koken (niet op houtvuur).
Stel een volledig menu samen voor een maaltijd van twee gangen voor twee personen. Kook deze maaltijd (niet op houtvuur).
Maaltijd:
Deze moet bestaan uit aardappelen, vlees en groente, soep vooraf en pudding o.i.d. na (gebruik van instant, diepvries of blik ingrediënten vermijden).
d. De eisen kennen betreffende algemene hygiëne bij het kamperen met patrouille en troep.
Welke eisen moet je stellen aan de algemene hygiëne, wanneer je met de patrouille of troep kampeert.
1. Kompasrichtingen uitzetten in terrein en op kaart en oriënteren met behulp van kompas.
Laat zien dat je met een kompas richtingen kunt uitzetten in het terrein en op de kaart en dat je je er mee kunt oriënteren.
De verkenner moet tonen de vier handgrepen van het kompas te beheersen (zie bijlage).
2. Zwerftocht in twee dagen van tenminste 10 km te voet of 50 km per fiets met ander verkenner; verslag, geïllustreerd met foto’s/ tekeningen o.i.d.
Maak in twee dagen een zwerftocht van tenminste 10 km te voet of 50b km per fiets met een andere verkenner, die deze eis nog niet heeft afgetekend. Kampeer gedurende de nacht. Maak van de tocht een kort verslag geïllustreerd met foto’s, tekeningen enz.
De opdracht voor deze zwerftocht bestaat uit het aangeven van de kampeerplaats waar de nacht moer worden doorgebracht. De hopman kan het bezoeken van bezienswaardigheden onderweg stimuleren, maar dit mag geen verplichting worden. Het verslag kan bestaan uit een globale omschrijving van de gevolgde route en een korte beschrijving van bijzonderheden en activiteiten onderweg.
Geïllustreerd met enige passende foto’s en/of tekeningen. Het geheel moet een verzorgde indruk maken, maar natuurlijk niet op 1e klas niveau.
3. Twee van de volgende opdrachten:
a. Buitenactiviteit met patrouille van andere troep.
Neem met je patrouille deel aan een buitenactiviteit samen met een patrouille van een andere troep (bijv.: weekendkamp, zwerftocht of spel). Conform de eis.
b. Mondeling van museumbezoek, tentoonstelling, sportontmoeting verslag uitbrengen o.i.d.
Bezoek bijv. een museum, tentoonstelling, sportontmoeting en breng hiervan mondeling verslag uit.
Museum: een duidelijke aanduiding van het soort collectie, evt. te plaatsen in de tijd, van enkele hoogtepunten van de collectie iets meer weten.
Tentoonstelling: afhankelijk van de aard van de tentoonstelling moet de verkenner, evt. aan de hand van de folders, zijn visie op of waardering van her tentoongestelde geven, of van een speciaal aspect ervan.
Sportontmoeting: een verslag van de wedstrijd(en) geven, een beoordeling van de wedstrijd geven, waarbij enige kennis van de spelregels noodzakelijk is, en afhankelijk van de sport, de plaats in de competitie weten.
Voor andere te bezoeken activiteiten – bijv. concert, toneelstuk – gelden analoge vormen.
c. Wateractiviteit van een zeeverkennertroep.
Doe mee met een wateractiviteit van een zeeverkennertroep.
d. Voor de troep (evt. met je patrouille) judo, schermen, tumbling, bowling, boksen demonstreren o.i.d.
Demonstreer voor de troep, alleen of samen met je patrouille, je vaardigheden in judo, schermen, tumbling, bowling, boksen of trampolinespringen.
Het demonstreren van de in de eis genoemde sporten zal veelal niet in de troep kunnen. Het is in dit geval misschien mogelijk dat de troep of patrouille een les of demonstratie bijwoont waarbij de verkenner(s) actief is (zijn).
De troep doet een gedeelte mee.
1. Instructie volgen mond-op-mondbeademing; demonstreren met proefpop.
Volg een instructie voor mond-op-mondbeademing en demonstreer het geleerde (zo mogelijk) met behulp van een proefpop.
Conform de eis.
2. Behandeling ernstige bloeding, flauwte en bewusteloosheid; weten wat een wondverband, een drukverband en een drukkend verband is.
Weet hoe je een ernstige bloeding moet behandelen, wat je moet doen bij een flauwte en bewusteloosheid en wat een wondverband, een drukverband en een drukkend verband is.
3. Een verkenner helpen bij de eisen insigne 3e klas.
Help een verkenner bij de eisen voor het insigne bij 3e klas.
De verkenner moet om aan deze eis te voldoen niet alleen de bereidheid tonen een nieuw lid van de troep vooruit te helpen, maar hij moet ook in staat zijn de vereiste basiskennis over te brengen. Hij moet duidelijk praktisch gerichte instructies geven (bijv. geen kompasrichtingen met een krijtje op de vloer, maar met een echt kompas buiten werken).
De nieuwe verkenner moet werkelijk voortgang boeken, hoewel de inzet van de ‘instructeur’ bij de beoordeling doorslaggevend moet zijn.
4. Bijdrage leveren aan kampvuurprogramma.
Lever een bijdrage aan een kampvuurprogramma.
De bijdrage moet een persoonlijk karakter hebben. Dus: deelname aan een patrouilleactiviteit is niet voldoende.
Mogelijkheden:
- Laten zingen van een canon
- Lied instuderen of laten zingen
- Instrument bespelen (solo of begeleiding)
- Zelf een lied zingen
- Verhaal vertellen
- Solo-act (mime, goochelen, dansen, enz.)
1. Drie van de volgende opdrachten:
a. Werkzaamheden auto; kennis van de motor.
Verwissel een wiel van een auto, controleer het oliepeil van de motor, het koelwater en het waterpeil van de accu. Vertel iets over de werking van de motor.
Conform de eis.
b. Reparaties, onderhoud fiets en/of bromfiets.
Voer de meest voorkomende reparaties aan fiets en/of bromfiets uit en zorg voor het onderhoud ervan.
Conform de eis.
De eis houdt natuurlijk ook in, dat eigen fiets of brommer in goede conditie is. Dit punt dient in de beoordeling te worden betrokken.
c. Bouwen radio-ontvanger; logboek uitzendingen.
Bouw een radio-ontvanger zonder gebruik te maken van een bouwdoos of houd tenminste een maand lang een logboek bij van uitzendingen van radioamateurs.
Aan de te bouwen ontvanger worden geen speciale eisen gesteld. Het is voor de verkenner misschien een aantrekkelijk idee om de ontvanger zo klein mogelijk te houden.
Het bij te houden logboek moet zoveel mogelijk gegevens omvatten betr. de gehoorde stations, zoals; roepletters, tijd en duur van de uitzending, kwaliteit, inhoud uitzending en golflengte.
De verkenner moet worden aangemoedigd contacten aan te knopen met radiozendamateurs in zijn omgeving.
d. Seinen.
Toon je vaardigheid in een systeem van seinen.
Deze eis moet zo worden verstaan, dat een werkelijke afstand met het seinen wordt overbrugd. Seinen op roepafstand of met behulp van een fluit is zinloos.
Mogelijkheden:
- Seinsleutel; lamp of vlag
- Semafoor of rookvuren e.d.
e. Foto’s nemen, ontwikkelen en afdrukken.
Neem foto’s van drie verschillende onderwerpen (bijv. portret, sport en landschap), ontwikkel ze en druk ze af.
Conform de eis.
f. Kennis van huishoudelijke apparaten.
Weet hoe verschillende huishoudelijke apparaten werken en hoe je ze moet onderhouden.
De bedoeling is, dat de verkenner eenvoudige reparaties kan verrichten aan huishoudelijk apparaten.
g. Eindsplits, oogsplits en Turkse knoop.
Conform de eis.
Eindsplitsing