Insigne & Sterren

Sterren

Als een welp geboren wordt, heeft hij zijn beide ogen gesloten. Als hij ouder wordt en dingen begint te leren, gaan zijn ogen één voor één open. Bij de Welpen van de Sionie- en Chikaihorde gaat dit precies zo.

Iedere Welp krijgt als hij geïnstalleerd wordt een zakboekje dat hij altijd bij zich draagt. In dit boekje staan dingen die leuk zijn om te weten. Je kunt erin zien en lezen wat je tegenkomt in het spel van de Rimboe. Bovendien kun je lezen hoe het gaat in de horde. Tot slot staan in het midden van dit boekje een aantal opdrachten die we stereisen noemen.

Er zijn allerlei soorten stereisen zoals het kennen van de Welpenwet, het kunnen omgaan met een kompas en een aantal verschillende knopen kennen. Sommige opdrachten hebben te maken met hygiëne en veiligheid en andere weer met sport en spel. Daarnaast zijn er eisen als thee zetten, aardappels schillen, telefoneren en afwassen.

De stereisen zijn onderverdeeld in twee groepen. Eisen voor de 1e en 2e ster. Je kan hier thuis aan werken en als je de opdrachten kunt dan kan je ze door de Welpenleiding af laten tekenen. Het handigst is als je wat eerder naar scouting kom om voor de opkomst wat afteteken. Heb je alle stereisen voor de 1e ster laten aftekenen? Dan gaat, net als bij een jonge wolf één oog open. Daarom krijg je dan één ster voor op je Welpenpet zodat iedereen dit kan zien. Ook mag er dan één knoop uit de punt van je groepsdas. Alle Welpen hebben namelijk een knoop in de punten van de das. Deze knopen betekenen dat de ogen nog gesloten zijn. Bij het halen van de 2e ster mag ook de andere knoop uit de punt van je groepsdas. Na het halen van de 2e ster kun je, als je dit leuk vindt, gaan werken aan een insigne.

Als je dus thuis aan de slag wilt met de opdrachten voor het behalen van de 1e of 2e ster, dan kan dat natuurlijk altijd. Voor je gemak hebben wij speciaal de uitwerking van de eisen op deze site gezet. Zo kun je je voor bereiden en weet je precies wat wij van je verwachten:

Insigne-eisen

Hier onder vind je alle insigne-eisen voor alle insiges die je kan halen bij de welpen. Het is de bedoeling dat je telkens 3 van de 5 opdrachten maakt en deze de leiding voor de opkomst laat zien, het is niet de bedoeling dat je meer dan 2 insignes haalt voordat je sterren hebt gehaald.

Insignes verdienen is niet, zoals sommige mensen denken, een doel op zich. Scouts zijn geen Kwik, Kwek en Kwak die met hun Grote Woudlopershandboek steeds bezig zijn om zoveel mogelijk insignes te halen. Wel zijn de insignes door de vereiste opdrachten leuke middelen om meer te weten te komen over een bepaald onderwerp. Je leert veel van de natuur en cultuur om je heen. Als je daarvoor belangstelling hebt is dat de beste motivatie om hier eens verder naar te kijken. In deze rubriek vind je de verschillende interessegebieden en de bijbehorende opdrachten waaruit je mag kiezen. Succes!

Andere wereld

Winkelen

Wonen

Zeilen

De insignes die wij gebruiken worden niet meer gemaakt, het kan dus zijn dat wij het bepaalde insigne niet meer hebben. Je zal dan een vervangend insigne krijgen. Je kan natuurlijk altijd bij de leiding vragen of er een bepaald insigne nog op voorraad is.